China's foreign ministry said Wednesday it is canceling the visas of three journalists working for The Wall Street Journal after what it said was a racist headline that appeared on an editorial about the coronavirus epidemic earlier this month.

The move comes a day after the U.S. State Department designated five Chinese state media outlets as foreign government missions, thus treating them as extensions of Beijing and requiring them to share information on their U.S.-based employees and properties. On Wednesday, China's foreign ministry said it reserved "the right to take further measures in response" to the State Department decision.

The Journal said the three reporters were its Deputy Bureau Chief Josh Chin, reporter Chao Deng, both U.S. nationals, and reporter Philip Wen, an Australian.

Although China has effectively expelled at least six other journalists since 2013 by refusing to renew their press credentials, it is rare to rescind a visa outright and unprecedented to cancel multiple visas from the same outlet. They include another Journal reporter, Chun Han Wong, who was expelled from China when his press credentials were not renewed last August after he authored a story that cast the family of Chinese leader Xi Jinping in a negative light.

The latest expulsions follow a Feb. 3 opinion piece cited by the ministry titled "China is the Real Sick Man of Asia," by Walter Russell Mead, a scholar at the conservative Hudson Institute and a professor at Bard College in New York.

None of the three journalists targeted by Beijing contributed to the editorial in question.

The term "sick man of Asia" was originally ascribed to China in the late 19th and early 20th centuries as a pejorative referring to its weak internal governance and external position vis-à-vis European powers and the U.S. The recent editorial, or at least its headline, sparked a flurry of criticism in Chinese media.

In a statement on Wednesday, foreign ministry spokesman Geng Shuang said the newspaper's editors "used such [a] racially discriminatory title, triggering indignation and condemnation among the Chinese people and the international community."

"The Chinese side has lodged stern representations with WSJ and made our solemn position clear," the statement said. "China demands the WSJ recognize the severity of its mistake, make an official apology and hold the persons involved accountable. Meanwhile, we reserve the right to take further actions."

The editorial, called China's initial response to the coronavirus outbreak "less than impressive."

While the Journal's editorial page has long been seen as a bastion of conservatism, the journalism in its news pages has won plaudits for its objectivity and thoroughness.

The Foreign Correspondents Club of China, a professional association in Beijing, called the decision to expel the three Journal reporters "an extreme and obvious attempt by the Chinese authorities to intimidate foreign news organizations by taking retribution against their China-based correspondents."

"China has evicted fair and talented journalists who have worked hard to bring unbiased, informative reports to their audiences and to understand China," the association said in a statement.

Copyright 2020 NPR. To see more, visit